tisdag 19 augusti 2014

Novell - HT 2014 - 9B

Första arbetsområdet för terminen kommer handla om novell-genren. Tanken är att ni ska fördjupa era kunskaper kring textformen novell. Ni kommer få lära er grunderna, läsa texter, diskutera samt skriva egna noveller.

Istället för att jag håller genomgångar på lektionerna har jag förberett fyra kortare filmklipp som ni ska se innan vi drar igång. Till den första lektionen på onsdag är det därför bra om ni sett filmklipp 1. Jag har pratat med Lars om att ni kan göra detta på EPTn på morgonen. Viktigt att alla gör detta då vi kommer läsa en text och diskutera den utifrån det som jag lyfter fram i filmen. Ni får gärna se på fler filmklipp om ni vill. Ni får givetvis se filmklippen flera gånger.

Vi kommer läsa olika exempel av novell samt diskutera dessa i olika former. Ni kommer även få arbetsuppgifter att besvara skriftligt.

Textuppgift - Nu när du är stilla

Läs texten du får av mig. Svara sedan på frågorna i formuläret du hittar om du klickar på länken nedan. 


Filmklipp

Filmklipp 1 - Allmänt



  Filmklipp 2 - Skrivprocessen

  Filmklipp 3 - Berättarteknik
 Hela presentationen (utan tal)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar